1. SOMA'da hayatını kaybeden kardeşlerimize Allah'tan rahmet, geride kalanlara baş sağlığı diliyoruz.

Sorularla Hz. Muhammed (s.a.v.)

Konusu 'Siyer (Hayatı)' forumundadır ve islamist tarafından 1 Temmuz 2007 başlatılmıştır.

  1. islamist

    islamist Guest

    Katılım:
    15 Nisan 2006
    Mesajlar:
    1.374
    Beğenileri:
    0
    1. Soru: Hz Peygamber?in doGumuna yeryüzü nasil hazirlanmistir?

    Cevap: Tarihler, Peygamberimizin doGum gecesi, birtakim harikulade hallerin gerçeklestiGini yazarlar. Bu kapsamda tarihi kaynaklarda Kabe içinde bulunan putlarin yüzüstü düsüp kirilmasi, Medayin sehrinde Kisra(Iran hükümdari)nin sarayinin sarsilip on dört sütunun yikildiGi, Istahrabad sehrinde atese tapanlarin bin yillik ateslerinin söndüGü, Sava gölünün kuruyup Semave deresindeki sularin tastiGi zikredilir.

    2. Soru: Kuran?da anlatilan ve Hz Peygamber doGmadan önce vuku bulan fil olayi nedir?

    Cevap: Yemen krali Ebrehe Mekke?nin ticaret üstünlüGünü önlemek ve Yemen?in gelirlerini artirmak için baskent San?a?da Kabe benzeri bir ibadet mekani yaptirdi ve Yemenlilerin Mekke?ye gitmelerine yasak koydu. Buna karsi çikilmasi üzerine içinde büyük bir filin de bulunduGu ordusuyla Mekke?ye Kabe?yi yikmak için geldi. Mekke?nin disinda sürüler halinde kuslar tarafindan durdurulan Habeslilerin bu Yemen ordusu büyük bir felakete uGradi. Hz Peygamberin doGumundan 40 gün önce olduGu rivayet edilen ve tarihçilerin ?Fil Vak?asi? olarak isimlendirdikleri bu olay Kuran?i Kerimde Fil suresinde anlatilir.

    3. Soru: Hz. Peygamberin doGumu hakkinda neler biliyoruz?

    Cevap: : Hz. Muhammed (sav), Hicretten 53 yil evvel 12 Rebiülevvel /17 Haziran 569 Pazartesi veya Hicretten 51 yil evvel 9 Rebiülevvel /20 Nisan 571 Pazartesi günü doGmustur. DoGum tarihindeki bu ihtilafin, onun hayatini bütün detaylariyla inceleyen ashabi tarafindan kolaylikla giderilebilecekken yapilmamis olmasi Islam?da peygamber dahil olmak üzere hiçbir sahsa kutsiyet verilmemis olmasi nedeniyledir.

    4. Soru : Hz. Peygamber ilk çocukluk yillarini nasil geçirdi?(569-575)

    Cevap: Mekke?nin havasi aGir olduGu için, ekonomik durumu iyi olan aileler, yeni doGan çocuklarini havasi daha güzel yakin köylere gönderirlerdi. Bu gelenek, ayni zamanda çocuklarin iyi ve fasih bir Arapça öGrenmesini, bozulmamis Arap adeti üzere yetismesini saGlardi. Peygamberimiz de bu amaçla Sa?doGullarindan Halime?nin ailesine verildi. Dört yasina kadar sütannesi Halime?nin yaninda kalan Hz. Peygamber?e ailenin diGer üyeleri, baba Haris, sütkardesleri seyma ve Abdullah eslik eder.
    Hz. Peygamber dört yas civarlarinda sütanneden ayrilarak annesi Amine?nin yanina getirilir. Mekke?de hayatina devam eden Hz. Peygamber, alti yasinda babasinin kabri ve akrabalarini ziyaret gayesiyle annesi ve yardimcilari Ümmü Eymen?in refakatinde Mediye götürülür. Medine ziyaretlerini tamamlayip Mekke?ye dönerlerken, yolda annesi Amine hastalanir ve Ebva köyünde vefat eder. Bunun üzerine dadisi Ümmü Seleme tarafindan Mekke?ye getirilip dedesi Abdulmuttalib?e teslim edilir.


    5. Soru : Annesinin vefatindan sonra Hz. Peygamber kimin yaninda kalmistir? (577)

    Cevap: Henüz alti yasinda annesini de kaybeden Hz. Peygamber artik dedesinin yanina yerlesir. Dedesi Abdulmuttalib büyük bir sevgi ve muhabbetle iki yil torununa bakar ama ne yazik ki onun da ömrü vefa etmez. On erkek çocuGu olan Abdülmuttalip Hz. Peygamberin bakimini üstlenmek üzere, geliri az olmasina raGmen çocuklari çok seven Ebu Talib?i uygun görür. Bu tercihte Ebu Talib ile Peygamberimizin babasi Abdullah?in ana-baba bir kardes olmalarinin da etkisi vardir. Ebu Talib?in de kabul etmesiyle Hz. Peygamber artik amcasinin yanina yerlesir ve evleninceye kadar burada kalir.

    6. Soru : Hz. Peygamber amcasinin yaninda hangi önemli olaylari yasamistir? (578)

    Cevap: Dedesinin vefatinda sekiz yasinda olan Hz. Peygamber amcasinin yaninda büyür. Amcasiyla birlikte hayati öGrenmeye baslar. Hemen hemen gittiGi her yere amcasi onu da götürür. Evlenene kadar Ebu Talib?in yaninda kalan Hz. Peygamber çobanlik yaptiGi gibi amcasiyla birlikte ticari faaliyetlerde de bulunmustur. Amcasi ile yaptiGi Suriye seyahati bunlardan biridir. Ticaretle uGrasan amca Suriye?ye kervan götürecektir. Hz. Peygamber de amcasina refakat etmek istediGini söyler. Böylece Hz. Peygamberin Arabistan haricine yaptiGi ilk ziyaret gerçeklesir.

    7. Soru: Ficar Savasi ve Hz. Peygamber (589)

    Cevap: Sadece ticaretle hayatiyetini saGlayan Mekke kentinin ileri gelenleri, ticaret hayatini engelleyecek, aksatacak olaylara firsat vermez ve bunun için gerekli tedbirleri alirlardi. Ticaret kervanlarinin güvenli bir sekilde Mekke?ye gelmesi ve satis yapmasi için Araplar, bir adet olarak ?Sulh aylari? müessesesini gelistirmislerdi. Kuran-i Kerim?de de onaylanan Zilkade, Zilhicce, Muharrem, Recep aylari can ve mal güvenliGinin olduGu, kan dökülmesinin yasaklandiGi haram aylardir. Bu aylarin masumiyetinin bozulduGu savaslara Ficar/mukaddesata tecavüz harbi denilir. Hz. peygamber gençlik döneminde Mekke de, böyle bir savasa katilmis ve her dönemde haksizliGin, tecavüzün karsisinda olduGunu göstermistir.

    8. Soru: Hilf?ül Fudul ne demektir? Hz. Peygamber nasil yer almistir?

    Cevap: Dört yil süren Ficar savaslarinda Mekke?nin güvenli ortami bozulur ve çok fazla kan dökülür. HaksizliGi gidermek, güvenli ortami gerçeklestirmek, zayiflarin haklarini korumak?vs için Mekke ileri gelenleri Hilf-ul Fudül/Faziletlilerin Yemini anlamina gelen teskilati kurarlar. Hz. Peygamber?de bu teskilatta yer ve görev alir. Bu dönemde hz Peygamber 20 yasindadir.

    9. Soru : Hz. Peygamber?in is hayati nasildir? (594)

    Cevap: Hz. Peygamber artik olgunluk yasina gelmis, ticareti öGrenmis ve bütün Mekkelilerin güvenini kazanmistir.. Bir çok Mekkeli tüccar onunla çalismak, kervanini ona teslim etmek istemektedir. Bu dönemde Hz peygamber Hz. Hatice?ye ait ticaret kervaninin basina geçer. Kervan Busra?ya gidecektir. Bu, Hz. Peygamberin amcasindan ayri tek basina gerçeklestirdiGi ilk kervan ticaretidir. Böylece hz Peygamber, artik kendi geçimini kazanmaya baslamis ve geleceGe yönelik olarak da, bir evin sorumluluGunu alacak donanima sahip olduGunu göstermis olur.

    10. Soru: Hz peygamber Hz. Hatice?yle ne zaman ve nasil evlenmistir? (594)
    Cevap: Ticaret hayatini iyice öGrenen, basinda bulunduGu kervanlar iyi kâr getiren Hz. Peygamber artik Mekke?de aranan bir is ortaGi olur. Mekke esrafindan olan ve kervanlarinin basina dürüst, güvenilir bir insan arayan Hz Hatice için Hz. Peygamber istenilen özelliklere sahip hemen hemen tek kisidir. Birkaç sefer Hz Hatice?nin kervanlarini götüren Hz Peygamber, es adayi olarak da Hz Hatice?nin dikkatini çeker. Hz. Hatice, araya uygun aracilar koyarak evlilik teklifinde bulunur. Hz Peygamber Hz Hatice?nin bu talebini kabul eder ve evlenirler. Bu sirada hz. peygamber 25, Hz Hatice ise 35-40 yaslarindadir. 25 sene mutlu bir beraberliGi gerçeklestirerek örnek olan Hz. Peygamberin dördü kiz, ikisi erkek alti çocuGu olur. Çocuklarinin isimleri Kasim, Abdullah, Zeynep, Fatma, Rukiye, Ümmügülsüm?dür.

    devam edecek...
    #1
  2. HaK-YoLcUsU

    HaK-YoLcUsU Guest

    Allah cc razi olsun kardesim ..
    bilgilerimizi tazeledik sayende devamini da bekliyoruz insallah
    #2
  3. hasretgulu_ozge

    hasretgulu_ozge Acemi Üye Silver

    Katılım:
    20 Mart 2007
    Mesajlar:
    701
    Beğenileri:
    0
    Allah c.c razi olsun abi
    Gerçekten güzel bir paylasim olmus
    EmeGinize saGlik....
    Devamini bekliyoruz....
    #3
  4. tomurcuk171

    tomurcuk171 Acemi Üye Silver

    Katılım:
    1 Ocak 2007
    Mesajlar:
    212
    Beğenileri:
    0
    Re:

    Allah razi olsun.
    Çok faydali olmus.
    SaGolun.
    #4
  5. canan04

    canan04 Acemi Üye Silver

    Katılım:
    19 Şubat 2007
    Mesajlar:
    731
    Beğenileri:
    0
    Re:

    EmeGine bereket kardesim..
    Mevlam razi olsun..
    #5
  6. zeynep_29

    zeynep_29 Guest

    Katılım:
    7 Kasım 2006
    Mesajlar:
    1.228
    Beğenileri:
    0
    Re:

    Allah razi olsun kardesim
    çok faydali bir paylasim olmus
    bu sayede bizde bilgilerimizi tazeledik
    devamini bekliyoruz
    #6
  7. islamist

    islamist Guest

    Katılım:
    15 Nisan 2006
    Mesajlar:
    1.374
    Beğenileri:
    0
    11. Soru: Hz. Peygamberin Kabe HakemliGi nedir ve nasil olmustur? (605)

    Cevap: Zamanla ciddi asinma tehlikesi geçiren Kabe?nin onarima ihtiyaci vardir. Mekke ileri gelenleri bir araya gelip onarim karari alirlar. Kabe?nin Hz. Ibrahim tarafindan atilan temellerine kadar inilerek tamire baslanir. Duvarlarin bir kismi örülüp sira Hacer?ul Esved tasinin yerine konulmasina gelince kabileler arasinda tartisma çikar. Her kabile, tasi yerine kendisi koymak ister. Bu probleme çözüm aranirken insaat durma noktasina gelir. Tartisma büyür. Kan dökülmesinden korkulan asamada Kabe?ye ilk girecek kisinin bu meselenin çözümü için hakemlik yapmasi teklif edilir. Heyecanla disaridan gelecek kisi beklenir. Hz Peygamber?in Kabe?ye doGru gelen ilk kisi olmasi herkesi çok sevindirir. Çünkü Hz peygamber Mekkelilerin teveccühünü kazanmis, sevilen, dürüst ve adil bir kisidir. Hz Peygamber?e bu durum açiklandiGinda hemen hirkasini çikarir Hacer?ül- esved?i ortasina koyar ve dört ucunu da kabilelerden bir kisiye tutturarak Kabe?nin yanina getirtir. Burada hirkasindan tasi alir ve kendi elleriyle yerine koyar. Iste Hz Peygamber?in Kabe hakemliGi bu sekilde gerçeklesir.

    12. Soru: Vahiy nedir ve ne zaman gelmeye baslamistir? (610)

    Cevap: Vahiy; Allah Teala?nin insanlar için gerekli gördüGü bilgileri peygamberlerine iletme yoludur. Bu iletme isi vahiy meleGi Cebrail (as) tarafindan yapilir. Vahyin Cebrail (as) vasitasiyla Hz Peygamber?e gelmesine nuzül, gelen ayete de nazil olunan denilir. Vahiy bilgileri genel anlamda iman esaslari, ibadetler ve ahlaktan olusur.
    Hz. Peygamber vahiy öncesinde özellikle ilk alti ay sadik rüyalar görmüstür. Bu süreçte Hz. Peygamber evinden ve toplumdan zaman zaman ayri kalip Hira maGarasinda, alem, insan, insanlik ve yasanan bozulmalar hakkinda tefekküre yani derin düsüncelere dalar, kurtulus yollarini bulmaya gayret ederdi. Bütün bunlarla Hz. Peygamber bir anlamda vahye hazirlanmistir diyebiliriz. Ve Miladi 610 tarihinde ilk vahiy Mekke?de Hira maGarasinda yine Hz. Peygamber tefekkür ederken gelir. Gelen ilk vahiy Alak Suresinin ilk bes ayetidir. Bu esnada Hz. Peygamber kirk yasindadir.


    13. Soru: Vahiy Sürecinin ilk safhalari nasil gelismistir? (613)

    Cevap: Vahyin ilk safhalari; Hz Peygamber ve ailesinin olayi anlama, anlamlandirma ve olgunlasmasi seklinde gelismistir diyebiliriz. Bu süreç yaklasik üç yil sürmüstür.
    Vahyin gelmesiyle büyük bir heyecan ve korkuya kapilan Hz. Peygamber hemen evine gelir ve esi Hz Hatice?ye basina gelenleri anlatir. O da öncelikle yasanan gerginlik ve gerilimin saGlikli olarak atlatilmasina yardimci olur. Esine ?Korkma! Allah seni hiçbir zaman utandirmaz. Çünkü sen akrabani gözetirsin, isini göremeyen insanlarin islerini üzerine alirsin, yoksula verirsin, misafirini aGirlarsin, felakete uGrayanlarin yardimina kosarsin? diyen Hz. Hatice bu davranisiyla yakin iliskisindeki incelik ve önceliGin de güzel bir örneGini verir diyebiliriz.
    Hz. Peygamber sakinlestikten sonra da onu Tevrat ve Incil?i bilen bir alim olan akrabasi ve yakin dostu Varaka b Nevfel?e götürür. Varaka Tevrat ve Incil?de olan bilgilere dayanarak Hz. Muhammed?(sav)e peygamber olduGunu açiklar ve diGer peygamberlerin yasadiklarindan yola çikarak halkinin kendisini yalanlayacaklarini, yurdundan çikaracaklarini, savasacaklarini haber verir. Hatta ?keske genç olup sana yardim etseydim? diye hayiflanir.


    14. Soru: Ilk Müslümanlar kimlerdir? (613)

    Cevap: Ilk vahiyle birlikte Hz. Peygamber?in hayatinda ?peygamberlik dönemi? baslar. Artik sadece iyi bir insan, es, dost deGil ayni zamanda insanliGi bilgilendirmek ve uyarmak için görevlendirilen ?Son Peygamber?dir. Vahyin ilk gerilimlerini atlattiktan ve biraz alistiktan sonra Cebrail (as)?i kendi suretinde görünce yine büyük bir telasa kapilarak evine gelip örtüye bürünür. Olayin akabinde gelen ?Ey örtüsüne bürünüp sarinan! Kalk da (insanlari) uyar? (Müddessir 1,2) ayetiyle artik tebliG görevi baslar.
    Hz. Hatice?ye durumu söyleyip, ben kimi davet edeyim, beni kim tasdik eder dediGinde; ?Ey Allah?in Elçisi! Seni ben tasdik ederim; herkesten önce bu dine beni çaGir? cevabini alir. Bu cevapla Hz. Hatice ilk Müslümanlardan olma serefini de kazanir. Hz. Peygamber Hz Hatice?ye hemen Cebrail (as)?in kendisine öGrettiGi sekilde abdest almayi öGretir ve kendisi imam olup namaz kildirir. Daha sonra da en yakininda bulunan arkadasi Hz. Ebu Bekir, azadlisi Zeyd b. Harise, çocuklardan da yeGeni Hz. Ali müslüman olur. Hz. Peygamber?in çocuklari olan Zeynep, Rukiye, Ümmü Gülsüm de ilk müslümanlardandir. Bu süreçte Islam?a davet ilk üç yil gizli olarak yapilir.


    15. Soru: Islam?a açiktan davet ne zaman ve nasil baslamistir? (613)

    Cevap: Vahiy Hz. Peygamber?in yasam tarzini tamamen deGistirir. Adeta yasadiklari vahiy süzgecinden geçerek belirlenir. Nitekim vahyin ikinci safhasi da bu sekilde gerçeklesir. ?Ve Sen en yakin hisimlarini inzar et? (26/214) ayetiyle davetin gizlilik süresi biter. Ve ilk olarak akrabalardan baslamak üzere açiktan yapilir. Hz. Peygamber akrabalarina bu daveti nasil yapacaGini, yöntemini uzun uzun düsünür. Bir yemek daveti vermek suretiyle bütün akrabalarini bir araya getirmeye ve sonunda konusma yapmaya karar verir. Nitekim verdiGi davete bütün akrabalari gelir ve sonunda yaptiGi konusmada; önce Kureys?in kendisi hakkindaki kanaatlerini pekistirmek amaciyla; ?Ey Kureysliler! Size su daGin arkasinda düsman atlilari var, baskin yapacaklar desem inanir misiniz? diye sorar. Kureysliler hep birlikte; ?elbette inaniriz, çünkü simdiye kadar senin yalan söylediGini hiç görmedik? diye cevap verirler. Bunun üzerine Hz. Peygamber; ?O halde ben size, önünüzde siddetli bir azap gününün bulunduGunu; Allah?a inanip O?na kulluk etmeyenlerin, o büyük azaba uGrayacaklarini haber veriyorum? diyerek hem Peygamber olduGunu açiklar hem de onlari Islam?a çaGirir. Bu davete amcasi Ebu Leheb disinda sert bir tepki veren yakini olmaz. Zaten Hz. Peygamber?e sürekli karsi çikan, kötülükte bulunan, lanet okuyan tek amcasi Ebu Leheb?tir ve kendisi de Tebbet Suresiyle lanetlenir.

    16. Soru: Davetin açiktan yapilmasi hem Hz. Peygamber?in hayatinda hem de Mekke?de ne gibi sonuçlara yol açmistir? (614)

    Cevap: Davetin açiktan yapilmasi önce Mekkelilerin sonra da yakin halkadan baslayarak bütün insanliGin Allah?in mesajlarindan haberdar edilmesi demektir. Bu durum ayni zamanda bir yiGin zorluk ve fedakarliklara göGüs germek demektir. Önce Mekke?de yasananlari gözden geçirelim:
    Müsrikler artik Mekke?de, tek Allah?a ve Hz Peygamber?e inanan müslümanlardan haberdar olurlar. Onlara engel olmak, çoGalmalarini önlemek karari alirlar. Önce Hz Peygamber?in toplum içindeki olumlu imaj ve itibarini bozacak yöntemleri denerler. ?Hasta, mecnun?vs gibi rencide edici sifatlar, lakaplar takarlar. Sonra da zayif müslümanlara, kölelere türlü türlü iskenceler uygularlar. Bizzat amcasi Ebu Talip?e baski uygulayip, yeGenine engel olmasini yoksa öldüreceklerini söylerler. Baskilara dayanamayan Ebu Talip Kureys?in teklifini ve tehdidini Hz Peygamber?e söylediGinde O (sav) ; ?Allah?a yemin ederim ki, bir elime ayi, bir elime günesi verseler ben bu görevimden dönmem? cevabini verir. Hz. Peygamber?in samimiyetini ve doGruluGunu iyi bilen Ebu Talip; ?IstediGini yap seni asla Kureys?e teslim etmeyiz? diye karsilik verir.
    Bu süreçte müsriklerin Mekkeli müslümanlara iskenceleri de had safhadadir. Ammar, babasi Yasir, annesi Sümeyye, Bilal b. Habesi, Habbab b. Eret bu iskencelere maruz kalan görece zayif müslümanlardan bir kaçidir sadece. Nitekim iskencelere dayanamayan Ammar?in anne-babasi ölür ve ilk Islam sehitleri olarak tarihe geçerler. Müsriklerin baskisi, iskencesi Müslümanlarin sayisini azaltmaz bilakis çoGaltir. Bu süreçte Hz Ömer ve Peygamberimizin amcasi Hz Hamza da müslümanlarin safina geçer. Hz Ömer?in müslüman olmasiyla Müslümanlar ilk defa Kabe?de namaz kilarlar.
    Müslümanlarin hayatta kalmak ve dinlerini yasamak uGruna daha bir çok fedakarliklar yapmalari gerekir. Bunun içinde dinleri uGruna yurtlarini terk etmek, yani hicret de vardir.


    17. Soru: Mekke öneminde ilk Hicret ne zaman ve neden olmustur? (615-616)

    Cevap: Açiktan davetle birlikte müslüman olanlarin sayisi gittikçe artarken bu durumdan hosnut olmayan Mekke müsrikleri de iskencelerini gittikçe artirirlar. Müslümanlarin can güvenliGi için, Hz. Peygamber de, daha emin bir ülke olan Habesistan?a hicret etmelerine karar verir. Ilk olarak 15 kisiden olusan bir grup Hiristiyan Necasi?nin idaresindeki Habesistan?a hicret eder. Habesistan?dan alinan olumlu haberler üzerine birkaç ay sonra 108 kisilik ikinci kafile de yola çikar. Ne var ki müsrikler bu durumdan da rahatsiz olurlar ve Necasi?ye müslümanlari sikayet edip ülkesinden çikarmasini tavsiye ederler. müslümanlardan Islam?in ne olduGunu, emirlerini öGrenen Necasi müslümanlari Kureys?e vermeyerek himayeye devam eder.

    18. Soru: Bu süreçte Mekke?deki müslümanlar nasil yasamaktadirlar? (619)

    Cevap: Müslümanlarin bir kismi Mekke?de yasamakta ve türlü iskencelere maruz kalmaktadirlar. Müsriklerin onlara yaptiGi baskinin siddetini anlayabilmek için bir örnek vermek gerekirse; Mekke ileri gelenlerinden olan Hz. Ebu Bekir?in bile dayanamayip Habesistan?a hicrete karar vermesi yeterlidir. Allah?a sükür ki Hz Peygamber?i yalniz birakmamak için yari yoldan geri döner.
    Bu arada Necasi?ye söz dinletemeyen müsrikler Mekke?ye geri dönüp müslümanlara baskiya devam etmek için yeni kararlar alirlar. Ve müslümanlarla bütün iliskiler yasaklanir. Sosyal, ticari, insani, her çesit iliskinin; evlenmek hatta konusmanin bile yasaklandiGi bir vesikaya yazilarak Kabe?nin duvarina asilir. Bir nevi boykot, ambargo diyeceGimiz bu yöntemle müslümanlar Mekke?de bir mahallede tecrit edilirler. Hemen hemen üç yil süren boykot müslümanlari çok etkiler. Hz. Peygamber bile açliktan karnina tas baGlar, müslümanlar aGaç kabuGu dahi yerler. Bu arada müslümanlarin üç yil gibi çok uzun bir süre geçtiGi halde boykot?a direndiGini gören vefali Mekkeliler artik ambargonun kalkmasi gerektiGine kanaat getirirler. Ebu Cehil?in bütün karsi çikmalarina raGmen ambargoya son verirler. Bu arada Hz. peygamber Islam?i anlatma görevini boykot sürecinde de, sulh aylarinda ticaret için Mekke?ye gelen yabancilara yapar.


    19. Soru: Hüzün yili nedir ve bu dönemde neler yasanmistir? (620)

    Cevap: Boykotun sona ermesine sevinen ve biraz rahatlayan müslümanlari simdi de bir baska üzüntü beklemektedir. Hayat, her canlinin bir gün dünyayi terk etmesi üzerine bina olmustur. Vadesi gelen dünyayi terk edecektir. Ve Hz. Peygamber?i 8 yasindan beri himaye eden, onu yetistiren, evlendiren, müsriklerin bütün baskilarina raGmen yaninda yer alan merhamet ve sefkat sahibi amcasi Ebu Talip vefat eder. Hz Peygamber daha amcasi Ebu Talip?in acisini atlatmaya çalisirken, yasadiGi bütün zorluklarda yaninda olan esi, can yoldasi, Hz Hatice?nin vefatiyla karsilasir. Hem Hz Peygamber hem de bütün müslümanlar bu dönemi ?hüzün yili? olarak isimlendirirler.

    20. Soru: Hz. Peygamberin Taif yolculuGu nasil yasanmistir? (620)

    Hz Hatice ve Ebu Talip?in vefatlari Hz Peygamber?i hem üzmüs hem de güçlü hamilerini kaybetmesine neden olmustur. Böylece Mekke müsrikleri baskilarini daha da artirir. Bunun üzerine Hz. Peygamber hem biraz dinlenmek hem de daveti Mekke disina tasimak için Taif?e gider. Mekke?ye 85 km olan Taif?e varinca ileri gelenleri toplar ve onlari Islam?a davet eder. Bu davet zaten Mekke müsriklerinden çekinen Taiflileri iyice kizdirir. Hz. Peygamber?e siddetle karsi çikar hatta çoluk çocuGa taslatirlar. Hz. Peygamberle birlikte olan Zeyd b Harise kafasindan yaralanir ve Taif disinda bir baGa saklanmak zorunda kalirlar. Orada kendilerine bir köle yardim eder, ikramda bulunur. Hz. Peygamber bu zor aninda bile davetten uzak durmaz ve Addas adindaki köleye Islam?i anlattiGinda köle müslüman olur.
    Taiflilerin muamelesi Hz. Peygamber?i çok üzdüGü halde onlar için Allah?a; ?onlarin soyundan Allah?a hiçbir seyi ortak kosmayan, yalniz O?na ibadet eden bir nesil çikar? diye dua eder ve Mekke?ye döner.
    #7
  8. hasretgulu_ozge

    hasretgulu_ozge Acemi Üye Silver

    Katılım:
    20 Mart 2007
    Mesajlar:
    701
    Beğenileri:
    0
    Abi emeGine saGlik
    gerçekten faydali bir paylasim.
    Devam edecek deGil mi :roll:
    #8
  9. islamist

    islamist Guest

    Katılım:
    15 Nisan 2006
    Mesajlar:
    1.374
    Beğenileri:
    0
    Yazmayi unutmusum devam edecek insallah...
    #9
  10. islamist

    islamist Guest

    Katılım:
    15 Nisan 2006
    Mesajlar:
    1.374
    Beğenileri:
    0
    21. Soru: Isra ve Mirac Hadisesi nedir, nasil ve ne zaman meydana gelmistir? (621)

    Cevap: Hz. Peygamber?i son yillarda yasadiklari ciddi anlamda üzer. Mekke müsriklerinin üç sene süren acimasiz boykotu, akabinde amcasinin ve Hz. Hatice?nin vefati ve Taiflilerin muhalefeti onu çok yormustur. Iste bu sirada, simdiye kadar gösterdiGi sabra bir ödül olmak ve gelecekte karsilasacaGi zorluklara karsi tahammülünü artirmak üzere Allah Teala tarafindan Isra ve Mirac hadisesiyle mükafatlandirilir.
    Isra, gece yürüyüsü demektir. Hz. Peygamber?in Allah (cc)?in emriyle Cebrail tarafindan Mekke?deki Mescid-i Haram?dan, Kudüs?deki Mescid-i Aksa?ya götürülmesi hadisesidir.
    Mirac ise; gece yürüyüsü (Isra) hadisesinde Hz. Peygamber?in, Mescid-i Aksa?dan göklere yükseltilmesi ve yüce makamlara götürülmesidir.
    Hz. Peygamber, bu yolculukta diGer peygamberlerle görüsür, kendisine cennet ve cehennem gösterilir. Bes vakit namaz farz kilinir. Bu yolculukta Hz. Peygamberin bineGi Burak ve Refreftir. Varlik aleminin en son sinirinda bulunan Sidretü?l münteha/hudud aGacina kadar Peygamberimize eslik eden Cebrail (as) buradan ileriye gidemeyeceGini belirtir ve Ilahi huzurun esiGine varincaya dek izleyeceGi yolu kendisine tarif eder.
    Ehl-i sünnete göre bu yolculukta Hz. Peygamber?in bütün yaratilmislari geçerek bizzat Allah Teala?yla görüstüGüne inanilir. Görüsmeye ait selamlasmada yapilan ?Tahiyyat? duasi, bizzat Hz. Peygamber tarafindan namazlarin her oturuslarinda okunarak ibadete dahil edilmistir.
    Hz. Peygamber ertesi sabah yasadiGi ve gördüGü bu olayi anlattiGinda müminler inanip tebrik eder. Hatta Hz. Ebu Bekir Hz. Peygamber?e sorgusuz sualsiz inanip tasdik ettiGi için ?Siddik/doGrulayan? lakabini alir. Müsrikler ise reddeder ve imandan daha da uzaklasirlar. Bu olay Hz. Peygamber ?e tam bir moral olur. Kur?an-i Kerim?de Isra ve Necm sureleri bu olayi haber verirken diGer bazi surelerde de duruma isaret eden ayetler vardir.
    Hadisenin meydana geldiGi Recep ayinin 27. gecesi oldukça erken dönemden itibaren müslümanlar tarafindan ?Mirac Kandili? olarak kabul edilir ve her sene kutlanir.


    22. Soru: Akabe biatlari nedir? (621-622)

    Cevap: Hz. Peygamber Mekke döneminde bir çok zorluklarla karsilastiGi halde davetten hiçbir zaman vazgeçmez. Haram aylarda ticaret ve ibadet için Arabistan?in diGer bölgelerinden Mekke?ye gelen kavimlerden bir çok kisi Hz. Peygamber tarafindan Islam?a davet edilir. Mekke?de bunalan Islam?in disa açilmasinin zamani da gelmistir artik.
    Mekke?ye disaridan gelen kabilelerin Islam?a davet edilmesi çerçevesinde görüsmeler sürerken Medine?den gelen alti kisilik bir gurup Mekke yakinda ki Akabe?de mevkiinde Hz. Peygamber?i dinledikten sonra müslüman olurlar. Medine?ye döndüklerinde girdikleri yeni dini, yakinlarina anlattiklarinda onlar da müslüman olur. Ertesi yil Medine?den 12 müslüman Mekke?ye gelip Akabe?de Hz. Peygamber?e; ?Allah?a ortak kosmayacaklarina, hirsizlik ve zina yapmayacaklarina, çocuklarini öldürmeyeceklerine, iftira etmeyeceklerine, Hz. Peygamber?e itaat edeceklerine? dair söz verirler. Hz. Peygamber?den Medine?de kendilerine dini öGretecek, namaz kildiracak bir öGretmen isterler. Hz. Peygamber de Musab b. Umeyr?i görevlendirerek yanlarina katar. Bu olaya I. Akabe Biati denir.( 621)
    Bu durum Medine?de sevinçle karsilanir ve her geçen gün müslümanlarin sayisi artar. Ertesi yil Mekke?ye 2si kadin olmak üzere 75 müslüman gelir ve yine Akabe?de Hz. Peygamber?le ahitlesirler. Buna da II. Akabe Biati denir.(622)
    Bu biat sirasinda Mekke?de müsrik iskencelerinden kurtulmak isteyen müslümanlar için yavas yavas Medine?ye gitme karari da alinir. Medineli müslümanlar Akabe?de Mekkeli müslümanlari koruyacaklarina dair de söz verirler. Medineli müslümanlar Medine?deki iki Arap kabilesi olan Evs ve Hazrec?e mensupturlar.


    23. Soru: Hicret ne demektir, nasil ve ne zaman olmustur? (622)

    Cevap: Akabe biatlari Islami Mekke disina çikarttiGi gibi, müslümanlar arasinda Mekke?den baska bir yerde daha güvenli yasayabilecekleri inancini saGlar. Artik Mekke müsriklerinin baskisiyla karsilasmadan dinlerini yasayabilecekleri inanci müslümanlari oldukça rahatlatir. Ve yavas yavas Medine?ye göç baslar.
    Mekke müsrikleri ise müslümanlara iskence ve zulümden hiç vazgeçmez hatta çemberi gittikçe daraltirlar ve bütün kabileler birleserek Hz. Peygamber?i öldürme karari alirlar. Bu karar karsisinda Hz. Peygamber de Mekke?den gitme zamaninin geldiGine karar verir ve 9 Eylül 622 Persembe gecesi yataGinda Hz. Ali?yi yatirarak evinden çikar. Yolda yanina Hz. Ebu Bekir?i de alarak Mekke disinda ki Sevr maGarasina giderler. MaGarada üç gün birlikte kalirlar. Mekkeli müsriklerin takip için görevlendirdiGi kisiler maGara aGzina kadar geldikleri halde onlari göremez ve geri dönerler. Çünkü maGara, aGzina aGini ören örümcek ve yumurtasini koyan bir güvercin sayesinde, çok uzun zamandir kullanilmayan bir yer gibi görünür. Bununla birlikte müsriklerin maGara aGzina kadar geldiGini gören Hz. Ebu Bekir çok korkar. Hz. Peygamber onu; ?üzülme, çünkü Allah bizimle beraberdir? (Tevbe 9/40) ayetiyle teskin eder.
    MaGarada bulunduklari süre içinde, Hz Ebu Bekir?in çobani her aksam süt tasidi, oGlu ise Mekke?den haberler getirdi. Üç gün sonra Mekke biraz sakinlesince Hz. Ebu Bekir?in çobaninin getirdiGi deve ve kilavuzlarla Medine?ye doGru yola çiktilar.
    Hz. Peygamber ve Ebu Bekir?in bu seferi on gün kadar sürdü ve önce Kuba köyüne uGrayip burada birkaç gün dinlendiler. Bu arada Hz. Peygamber?in Mekke?den ayrildiGini duyan Medineliler onu karsilamaya çiktilar ve bu köyde bulustular.
    Kuba?da özgürlüGün sembolü olarak ilk mescid?i yapan Hz. Peygamber (sav) ve Medineli müslümanlari, Kur?an-i Kerim; ?ilk günden takva üzere kurulan mescid? ( Tevbe 9/40) ayetiyle takdir eder. Kuba?dan ayrilip öGle üzeri Ranuna vadisine geldiklerinde ise artik Cuma vaktidir ve ilk Cuma namazi burada kilinir. Cuma namazindan sonra zaten büyük bir kalabaliGin heyecan ve sevinçle beklediGi Medine?ye törenle girerler. (12 Rebiülevvel/24 Eylül 622 Cuma)
    Iste Hz. peygamberin Mekke?den Medine?ye göç etmesine kisaca hicret denir. Ve Hicri takvim baslangici olarak kabul edilir.


    24. Soru: Hicret Islam toplumuna neler kazandirmistir?

    Cevap: Hicret, Mekke?de ciddi engellemelerle karsilasan Islam dininin gelismesi, devami ve dünyaya açilmasi sürecinin baslangicidir. Artik MüslümanliGin ilk devresi ve 13 yil süren Mekke dönemi bitmis, ikinci devresi ve 10 yil sürecek olan Medine dönemi baslamistir.
    Hicret, dini yasamak için diGer bütün baGliliklardan vazgeçmedir. Nitekim Kuran-i Kerim bu durumu; ?(Islam dinine girme hususunda) öne geçen ilk muhacirler ve ensar ile onlara güzellikle tabi olanlar var ya, iste Allah onlardan razi olmustur, onlar da Allah?tan razi olmuslardir. Allah onlara içinde ebedi olarak kalacaklari içinde irmaklar akan cennetler hazirlamistir. Iste bu büyük kurtulustur?. (Tevbe 9/100) ayetiyle tesbit ve takdir eder.
    Hicretle Mekkeli müslümanlara Muhacir/hicret eden, Medineli müslümanlara ensar/yardim eden denir. O dönemde sadece kabile üzerinden yapilan can, mal emniyetine son verilerek, artik ?din kardesliGi? ve Allah için diGerinin canini malini, irzini koruma gerçeklestirilir. Bu anlamda hicret insanlik için tam bir güvenlik semsiyesinin ilk adimidir adeta.


    25. Soru: Hicret sirasinda Medine?nin yapisi nasildi ve hicretle birlikte ne gibi deGisimler oldu?

    Cevap: Medine Mekke?nin 350 km kuzeyinde bir kenttir. Su kaynaklari bakimindan zengin, havasi Mekke?den daha ilik ve nemli, topraklari tarima elverislidir. Halki genel olarak tarimla uGrasirdi. Mekke?de sadece ticareti bilen muhacirler artik yeni yurtlarinda tarimi da öGrenmislerdir.
    Medine?de müsrik iki Arap kabilesi olan Evs ve Hazreç ve üç Yahudi kabilesi Beni Kaynuka, Kureyza ve Nadir bulunur. Evs ve Hazreç verimli topraklarinda tarim yaparken, yahudiler ticaret ve zanaatle uGrasirlar. Bu durumda Evs ve Hazreç?in yanina giden muhacirlerin bir kismi tarimi öGrenirken, bir kismi da zaten en çok bildikleri ticareti ensara öGretir diyebiliriz.
    Ayrica hava deGisikliGi ve sosyal hayat tarzinda ki farkliliklar da muhacirleri ilk dönemde zorlar, hastalanir, gerginlikler, üzüntüler yasarlar. Ama aslolanin güven ve emniyet olmasi ve tabi Hz. Peygamberin yanlarinda bulunmasi, bu ilk alisma süresinin kolay ve problemsiz atlatilmasini saGlar.



    devam edecek...
    #10
  11. hasretgulu_ozge

    hasretgulu_ozge Acemi Üye Silver

    Katılım:
    20 Mart 2007
    Mesajlar:
    701
    Beğenileri:
    0
    Allah c.c razi olsun abi. Bu günlerde Efendimizin hayatiyla ilgili bir kitabi okuyorum burada yazilarini da takip edince ins. bilgilerim daha çok pekisiyor. Soru cevap seklinde olmasi da ayrica çok güzel akilda kalici oluyor. EmeGine saGlik.
    #11
  12. islamist

    islamist Guest

    Katılım:
    15 Nisan 2006
    Mesajlar:
    1.374
    Beğenileri:
    0
    26. Soru: Hicret?in ilk yilinda Medine?de neler yapilmistir? (623)

    Cevap:
    a. Hz. Peygamber Medine?de ilk olarak, kendi evi yapilana kadar devesinin çöktüGü yerde evi olan Hz. Eyyub el-Ensari?nin yaninda misafir edilir. Emeviler döneminde Istanbul?un muhasarasi sirasinda sehit düsen bu sahabinin türbesi Istanbul?un fethiyle ihya edilip, yanina bir cami yapilmistir. Günümüze kadar gelen cami ve kabri Eyüp ilçesinde bulunmakta ve önemli bir ziyaretgah olarak halkin teveccühünü çekmektedir.
    b. Islam dininde hayatin sosyal yönü ve ibadet iç içedir. Dolayisiyla Medine?de Müslümanlarin en önemli ihtiyaci ibadet edecekleri mekandir ki zaten ilk olarak Mescid-i Nebevi adi verilen cami yapilir.
    Hz. Peygamber?e tahsis edilmek üzere Mescid?in yanina odalar yapilir ve Peygamberimiz oraya tasinir.
    c. Mescid?in arka avlusuna kimsesiz ve fakirlerin kalacaGi bir bölüm, öGrencilerin eGitim göreceGi bir yer yapilir. Buradaki öGrencilere Ashab-i Suffa adi verilir.
    d. Müslümanlar Medine?de artik camileri yapilmis güven içinde günde bes vakit namaz kilarlar. Ama onlara vaktin geldiGini hatirlatacak bir isarete ihtiyaç hissedilir. Herkesin duyacaGi ve fakat diGer din mensuplari tarafindan daha önce kullanilmamis bir isaret istenir. Bu durum Hz. Peygamber ve ashabi arasinda konusulur ve herkes bu isin nasil olacaGini bulmaya uGrasirken, bazi sahabilere rüyada ezan öGretilir. Sabah Hz Peygamber?e durumu söylediklerinde Hz Peygamberin de onayiyla ezan Müslümanlari namaza çaGiran isaret olarak kabul edilir. Ilk ezani da Bilal-i Habesi okur.
    e. Medine?nin demografik yapisinin bilinmesi ihtiyacina binaen Hz. Peygamber Medine?nin nüfusunu ve bunlarin ne kadarinin Müslüman olduGunu öGrenmek için ilk nüfus sayimini yaptirir.Yapilan sayimda tahmini olarak Medine?nin nüfusu 10 bin, Müslümanlarin nüfusu 1500 olarak çikar.
    Bu arada Medine?de sosyal hayati canlandirmak için yöntemler gelistirilir.
    f. Medine?nin iki Müslüman kabilesi Evs ve Hazreç?le/ensar, Mekkeli muhacirler arasinda kardeslik anlasmasi yapilir. Her Muhacir için Ensar?dan bir kardes tayin edilerek 186 ailenin kardesliGi tesis edilir. Kardesler maddi manevi her seyi paylasmak üzere söz verir ve gerçeklestirirler. Bu yardimlasma bizzat Kuran-i Kerim tarafinda da takdir edilir. (Hasr 59/9)
    g. Hz. Peygamber?in Medine?de ilk tesis ettiGi yerlerden biri de Pazardir. Burada piyasa kosullarinin müdahaleden uzak olmasi ve serbestliGi ilkesi esas alinir. Nitekim pazarin güvenli atmosferinde Mekkeli müslümanlarin bir kismi bildikleri is olan ticareti yaparak kisa zamanda ekonomik durumlarini düzeltirler.
    h. Sirada Medine?nin huzur ve güveninin temini vardir. Burada yasayan yahudi kabileleriyle sulh anlasmasi bu güveni saGlar. Tarihte ilk yazili anayasa olarak da tanimlanan anlasma, 47 madde ve can, mal, din emniyetinin dokunulmazliGi üzerine varilan mutabakat üzere yapilir.
    Bunun disinda Hz. Peygamber Medine?yi dis düsmanlara karsi savunacak küçük askeri müfreze diyebileceGimiz seriyyeler kurar. Böylece Medine disina seferler düzenleyerek Müslümanlari dis tehlikeden uzaklastirmanin yollari aranir.


    27. Soru; Hicretin 2. yilinda Medine ve müslümanlarin durumu nasildir? (h2/m.624)

    Cevap: Medine?nin güvenli atmosferinde müslümanlar hem dinlerini hem de dünyalarini huzur içinde yasarlar. Gelen vahiylerle müslüman bireyin yeni bir kimlik kazanmasi ve toplumsal düzenin olusum süreci de devam eder. Bu süreçte hem oruç ve zekatin farz kilinarak ibadet hayatinin zenginlestirilmesi hem de müslüman toplumu bekleyen zorluklara, mesakkatlere ve dis saldirilara karsi direnme mücadelesi görülür.

    28. Soru: Kible deGisimi nasil olmustur? (h2/m 624)

    Cevap: Hicretin 2. yilinda daha evvel Kudüs?teki Mescid-i Aksa?ya doGru olan kible deGistirilir. Hz. Peygamber bir gün ashabiyla birlikte öGle namazinin iki rekatini kildiktan sonra vahiy gelir ve namaz içinde cemaatle birlikte Kabe?ye yönelirler. Bu gelisme o zamana kadar namazlarini Mescid-i Aksa?ya yönelerek kilan Hz.Peygamber ve Müslümanlari çok sevindirir. Nitekim ayeti kerime de adeta yasanan duruma açiklik getirir. ?? artik yüzünü mescid-i Haram tarafina çevir. (Ey Müslümanlar) Siz de nerede olursaniz olun, (namazda) yüzlerinizi o tarafa çevirin.? (Bakara2/144)
    Bu durum hicretin on yedinci ayi baslarinda Receb?in ortalarina doGru bir pazartesi günü vuku bulur. Bu olayin vuku bulduGu Beni Seleme bölgesindeki mescide de ?Kibleteyn Mescidi/Iki Kibleli Mescid? adi verilir.


    29. Soru: Bedir Gazvesi nedir nasil olmustur? (h. 17 Ramazan 2 /m 13 Mart 624)

    Cevap: Islam?in dünyayi ve müslümanlari sereflendirmesinin üstünden 14 yil geçer. Bu süreçte müsriklerin her türlü iskence, hakaret ve tecavüzlerine sessiz kalan, karsilik vermeyen müslümanlar, gittikçe çoGalir ve güçlenirler. Artik Mekke müsriklerinden baGimsiz, ayri yerde yasamaktadirlar. Bu durum müsriklerin kinlerini daha da artirirken, müslümanlari yok etmeye yönelik planlarina her gün bir yenisi eklenir. Milletlerarasi ticareti ellerinde tutan Mekkelilerin Medine?ye karsi bir takim iktisadi baski tedbirleri uygulamasi bu meyanda zikredilebilir. Hz. Muhammed de ?bundan böyle Kureys?e ait ticaret kervanlarinin Islami nüfuz bölgelerinden geçmemelerini? bildirmek üzere ilk müslüman askerî birliGini Mekkelilere göndermistir. Mekke kervanlarini gözlemek ve onlarin hareketleri hakkinda bilgi toplamak üzere görevlendirilen küçük bir birlikle kervan arasinda çikan çatisma bu gergin ortami iyice germis ve Islam tarihine ilk sicak savas olarak geçen Bedir gazvesi bu ortamda vuku bulmustur. Kureyslilerin Medine?ye karsi tasarladiklari ilk baskin hareketini önleme tesebbüsünden ileri gelmistir.
    Kervanlarinin imdat çaGrisinin da etkisiyle müsrikler sayilari binleri bulan gönüllü asker topladilar ve yola çiktilar. Kervanin salimen savustuGu haberi gelmis olmasina raGmen çok iyi hazirlandiklari için Medine?ye doGru yollarina devam ettiler. Bunun üzerine Hz. Peygamber? de ufak ordusuyla onlara karsi çikti. Iki kuvvet Bedir kuyulari bölgesinde karsilasti. Müslümanlar 305 müsrikler bin kisi kadardi. Hz. Peygamber Mekkelilere savas yapilmadan dönmelerini teklif etti. Ama müsriklerin olumsuz cevap vermesi üzerine savas yapildi.
    Sonuçta müsrikler büyük bir hezimete uGrarlar. Müsriklerin elebaslarindan olan Ebu Cehil bu savasta öldü. 70 ölü, 70 esir veren müsriklere karsi Müslümanlardan 14 sehit vardi.
    Bu savas Kuran-i Kerim?de de anlatilir. ?Andolsun sizler güçsüz olduGunuz halde Allah, Bedir?de size yardim etmisti. Öyle ise Allah?tan sakinin ki O?na sükretmis olasiniz. O zaman sen müminlere söyle diyordun; indirilen üç bin melekle Rabbinizin sizi takviye etmesi sizin için yeterli deGil midir?? (Al-i Imran 3/123-124-125-126, Enfal 8/5-19-42-44)
    Bedir?den basariyla Medine?ye dönen Hz. Peygamber, daha önce yahudi kabileleriyle yapilan vatandaslik anlasmasini, taraflardan biri olan, Ben-i Kaynuka tarafindan bozulduGunu görür. Müslüman bir kadini taciz eden Kaynuka yahudileri anlasma sartlarina uymaz, yeni bir anlasamaya da yanasmazlar. Bunun üzerine mahalleleri kusatilir ve Medine?yi terk ederler.


    30. Soru: Hicretin ikinci yilinda farz kilinan ibadetler hangileridir? (h2/m624)

    Cevap: Muharremin onu asure o zamanda kutsal kabul edilen ve oruç tutulan bir gündür. Medine Yahudileri bugünde oruç tutarlar. Hz. Peygamber de ramazan orucu farz kilinmadan önce, her ayda üç gün ve asure orucunu tutar, Medine gelince bunu ashabina da emreder. Özellikle Medine?ye geldiGi zaman yahudilerin Muharremin onunda oruç tuttuklarini görünce; ben Musa?ya ve orucuna sizden daha yakinim diyerek oruç tutar. Müslümanlara da; ? Muharremin 9. ve 10. günü oruç tutarak Yahudilere muhalefet ediniz? buyurur.
    Hicretin ikinci yilinda Ramazan hilaliyle birlikte, bu ay oruç tutulmasini emreden ayet nazil olur. Ramazan orucuyla birlikte teravih namazi da kilinir.
    Bir rivayete göre Hz. Peygamber; ?Yüce Allah Ramazan ayinda orucu farz kildi. Ben de teravih namazini Müslümanlara sünnet kildim? buyurmustur.
    Yine bu senede varlikli müslümanlarin yerine getirmesi gereken bir zorunluluk olarak zekat farz kilinmistir.
    #12
  13. ~ DiLruBâ ~

    ~ DiLruBâ ~ Acemi Üye Silver

    Katılım:
    28 Ekim 2009
    Mesajlar:
    1.499
    Beğenileri:
    0
    Çok verimli bi paylaşım olmuş.Emeğinize sağlık.
    #13

Sayfayı Paylaş