Kapat
   
©
Sayfa 1 Toplam 2 Sayfadan 12 SonuncuSonuncu
Toplam 20 adet sonuctan sayfa basi 1 ile 10 arasi kadar sonuc gösteriliyor

Konu: dinen iki evlilik?

  1. #1
    Kıdemli Üye
    Üyelik tarihi
    27.Mart.2010
    Nereden
    istanbul
    Mesajlar
    287
    Tecrübe Puanı
    5

    dinen iki evlilik?

    selam arkadaşlar.
    sitenizde açtığım bir konuya verilen cevap üzerine bir soru sormak istiyorum.
    erkekler islamda dört evlilik var diyerek her çiçekten bal alma yöntemine rahatlıkla gidebiliyorlar. Bu ikinci veya üçüncü evlilik için dinen şartlar nelerdir acaba??

    Tüm forumdan rastgele konular:

    • » Mezar Sohbeti
    • » 'VUSLAT' dedi güldü gönül...
    • » Facebook sayfamızı beğendiniz mi?
    • » En eskilerden biri olarak, en yeni üyenize bir...
    • » Sen ve Son >>> Senai Demirci
    • » Başkentlilere doğalgaz kesintisi uyarısı
    • » namaz
    • » öyle yanayım ki......
    • » ALLAH korkusunun yedi alameti vardır...
    • » TaRiH KoKaN KaRiKaTüRLeR

    Aynı kategoriden rastgele konular:

    • » dini nikah
    • » Cinler insanları çarpabilir mi?
    • » Sancak -1-
    • » fitne
    • » davete ıcabet etmeyenın gunahı
    • » buna izin vermeyelimmmmmmm
    • » Islamı anlamak ?
    • » Unutkanlik ve Çaresİ nedİr
    • » Cinler gaybi bilip, kayip esyalari da...
    • » Ebced Hesabı Nedir? Nasıl Yapılır?

  2. #2
    Moderator
    Üyelik tarihi
    04.Kasım.2010
    Nereden
    istanbul
    Mesajlar
    76
    Tecrübe Puanı
    5
    TAADDÜD-Ü ZEVCAT




    Birden çok kadınla evlenmek, nikahlı eşlerin birden çok olması. Bir erkeğin aynı anda dörtten fazla kadınla evli bulunması câiz değildir.

    Kur'an-ı Kerim'de şöyle buyurulur:

    Eğer yetim kızlar hakkında (adaleti yerine getiremeyeceğinizden) korkarsanız sizin için helal olan diğer kadınlardan ikişer, üçer, dörder olmak üzere nikâh edin. Eğer bu şekilde de adalet yapamamaktan endişe ederseniz, o zaman bir tane ile veya mâlik olduğunuz cariye ile yetininiz. Bu, sizin haktan eğrilip sapmamanıza daha yakındır" (en-Nisâ,4/3).

    Ayetteki "ikişer, üçer, dörder" ifadesi toplam olarak dörtten fazla sayıyı kapsamaz. Hz. Peygamber'in şu hadisleri âyeti tefsir eder: "Abdullah b. Ömer (r. anhümâ) şöyle demiştir: Gaylân es-Sakafî, câhiliye devrinde nikâhı altında on kadın varken İslâm'a girdi. Onunla birlikte eşleri de Müslüman oldular. Rasûlüllah (s.a.s), bu eşlerden dört tanesini seçmesini emretti" (eş-Şevkânî, Neylü'l-Evtâr, VI, 159 vd). Kays b. el-Hâris'ten şöyle dediği nakledilmiştir: "Nikâhım altında sekiz kadın olduğu halde Müslüman oldum. Nebî (s.a.s)'e giderek, durumu anlattım. Bana: Onlardan dört tanesini seç, buyurdu" (Ebû Dâvud, Talâk, 35).

    Nevfel b. Muâviye, beş kadınla evli iken İslâm'a girmişti. Nebî (s.a.s) ona; "Dördünü tut, diğerinden ayrıl" (eş-Şevkân, a.g.e., VI, 149) buyurmuştur .

    Zâhirîler ve İmâmiye erkek için dokuz kadınla evlenmenin caiz olduğu görüşündedirler. Onlara göre, "ikişer, üçer ve dörder" ifadesindeki "vav"lar tercih için değil, toplama içindir.

    Ancak Arap dilinde bu gibi hitaplar vardır. Nitekim Kur'an-ı Kerîm'de; "Hamd, gökleri ve yeri yaratan, melekleri ikişer, üçer ve dörder kanatlı elçiler yapan Allah'a mahsustur" (Fâtır, 35/1) âyetinde, meleklerin kanat toplam sayısı değil, ayrı grupların kastedildiği açıktır.

    İslâm'dan önce Arabistan'da çok eşliliğin sınırsız bir şekilde uygulandığı kabul edilir. Ancak çok eşlilik daha çok varlıklı kimseler ve kabile başkanları için söz konusu idi. Halktan erkeklerin çoğunluğu ise tek eşliydi (Bilmen, Hukuku İslâmiyye ve İstilâhâtı Fıkhyye Kamusu, İstanbul 1967, 11, 112, 113).

    Eski İran, Çin ve Brehmenler hukukunda, Babil'de Hammurabi kanunlarında birden çok kadınla evlilik kabul edilmişti. Roma hukukunda istifraş yani evli olmaksızın birlikte yaşamak mevcuttu (Mahmut Es'ad, Tarih-i İlm-i Hukuk, İstanbul 1331/1912, s. 75, 97, 139, 141, 149, 165, 173, 175).

    Tevrat'da Dâvud (a.s)'ın bir kaç kadınla evlendiğinden söz edilir (Samuel, 2/12, 7/8). İncil'de birden fazla kadınla evlenmeyi yasak eden bir hüküm yoktur. Bu yüzden XVI. asra kadar Hristiyanlarda çok evlilik normaldi. Hatta filozof Herbert Spenser'e göre, XI. asırda İngiltere'de kadının başka bir erkeğe belli bir süreyle ödünç verilebileceği hakkında kilise kanun çıkarmıştır (Mustafa es-Sibâî, el-Mer'e beyne'l-Fıkh ve'lKânun, s. 210 vd).

    Hz. Peygamber de çok evli idi. Bunun dinî, ictimâî, siyasî, terbiyevî bir takım hikmetleri vardır. O'nun çok evliliğinin asıl amacı sahabe hanımlarına bir kaç muallim yetiştirmektir. Çünkü bir toplumun yarısı kadındır. Kadınlar da, erkeklerin yükümlü olduğu hükümlerle yükümlüdür. Kadınlar kendileriyle ilgili gizli meseleleri Hz. Peygamber'den sormaya çekinirlerdi. Ay hali, lohusalık, cünüplük, vb. konular bunlar arasındadır. Allah elçisinin edeb ve hayası da bunları cevaplamaya engeldi. İşte Hz. Peygamber'in aileleri, özellikle hanımlarla ilgili şer'î hükümleri, diğer kadınlara tebliğ etmede önemli rol oynamışlardır .

    Kimi zaman Resulüllah'ın evliliği câhiliyye âdetlerini yıkıp yeni bir hüküm koymak amacına yöneliktir. Zeynep binti Cahş ile evliliği buna örnek gösterilebilir. Çünkü Zeynep (r. anhâ) önce, Hz. Peygamberin evlâtlığı olan Zeyd b. Hârise ile evlenmiş, ancak geçimsizlik sebebiyle başaramamışlardı. Câhiliyye devri örfüne göre, evlâtlığın dul kalan eşiyle evlenmek yasaktı. Cenab-ı Hak evlâtlığı kaldırarak, bunların dul kalan eşiyle evlat edinenin evlenebileceğine izin verdi ve ilk uygulama Allah elçisi ile Zeynep (r. anhâ)'in evlenmesiyle başladı (el-Ahzâb, 33/37).

    Allah elçisinin (r.a)'in Ebu Bekr kızı Âişe ve Hz. Ömer'in kızı Hafsa ile evlenmesi sosyal bir hikmete dayanır. İslâm onlar sayesinde güç kazanmış, aileler, hatta kabileler arasında kopmaz bağlar meydana gelmiştir. Hz. Peygamber kızı Fâtıma'yı Hz. Âli'ye biri vefat edince diğeri olmak üzere iki kızını da Hz. Osman'a vermiştir. Bu dört sahabe, Resulüllah'ın en yakın dostu, yardımcısı olup, onun vefatından sonra da İslâm toplumunu yöneten liderlerdir.

    İnsanların gönüllerini bir noktada toplamak ve kabileleri birleştirmek için de evlilikler olmuştur. Nitekim Cüveyriye (r.anhâ), Müstalikoğullarının başkanı el-Hâris'in kızıdır. Bu kabile esir alınmıştı. Cüveyriye de esir düşmüştü. Kurtuluş fidyesi için Hz. Peygamber'den yardım istedi. Hz. Peygamber fidyeyi vereceğini ve kendisiyle de evlenmek istediğini bildirince de Cüveyriye kabul etti ve evlendiler. Esirleri ellerinde tutan sahabiler; "Biz Allah'ın Resulünün sihrî hısımlarını nasıl esir tutarız" diyerek hepsini serbest bıraktılar. Bu durum karşısında Müstalikoğulları topluca İslâm'a girdi (es-Sâbûnî, Tefsîru Ayâti'l-Ahkâm, 2. Baskı, Suriye 1397/1977,11, 319 vd.; İbn Sa'd, Tabakât, VIII, 116, vd.)

    Birden çok Kadınla Evlenmenin Şartları:

    İslâm birden çok kadınla evlenebilmek için bir takım şartlar öngörmüştür, Bu şartlar şunlardır:

    1- Eşler arasında adaletli davranmak. Bu insan gücü ile sınırlı olmak üzere yedirmek, giyim, barınma, ilgi ve muâmele konularında adaletli kavranmayı kapsar. Ancak bunun güçlüğüne Kur'an-ı Kerim'de şöyle işaret edilir: "...Eğer adalet yapamamaktan korkarsanız, o zaman bir tane ile veya mâlik olduğunuz câriye ile yetininiz" (en-Nisâ, 4/3). Buna göre eşler arasında adalet yapmama ve zulüm yapma korkusu varsa tek eşle yetinme esası getirilmiştir. Ancak adalet sevgi, kalbin meyli, aşk gibi hususları kapsamaz. Çünkü bunlara güç yetirilemez. İslâm ise insana gücünün yetemeyeceği yükü taşıtmaz. Bununla birlikte, eşlerden birine aşırı derecede meylederek, diğerlerini sevgiden mahrum etmek yasaklanmıştır. Âyette şöyle buyurulur: "Kadınlar arasında adaletli davranmaya ne kadar gayret gösterirseniz de buna güç yetiremezsiniz. Hiç değilse birisine aşırı meyledip de diğerini (ne dul ne kocalı durumda) askılı bırakmayın" (en-Nisâ, 4/129).

    Yukarıdaki iki âyet birlikte değerlendirildiği zaman İslâm'da çok eşlilik aslî bir kural değil, fevkalâde hâl ve şartlar bulununca baş vurulabilecek bir ruhsat olduğu sonucuna varılır.

    2- Eşlerin geçimini sağlamaya gücü yetmek. İslâm'da bir erkeğin evlenebilmesi için, tek veya daha fazla eş olsun, bunların yeme, içme, giyim ve barınma harcamalarını sağlayacak güce sahip olması gerekir. Hz. Peygamber (s.a.s) şöyle buyurmuştur: Ey gençler. topluluğu! Sizden evliliğin külfetlerini yerine getirmeye gücü yeten evlensin" (Buhârî, Savm, 10, Nikâh, 2,3,19; Müslim, Nikâh, 1,3; Ebû Dâvud, Nikâh, I; İbn Mâce, Nikâh, ; Nesâî, Sıyâm, 43). Evlilik külfetinin başında eşin geçim masraflarının geldiğinde şüphe yoktur.

    Çok evliliğe İslâm'ın izin vermesinin Hikmetleri:

    İslâm'da tek evlilik, esas, çok evlilik ise istisnadır. Ona ancak ihtiyaç veya zarûret hallerinde başvurulur. İslâm hiçbir kimseye çok evliliği farz kılmadığı gibi, buna teşvik de etmemiştir. Ancak genel veya özel bazı sebepler bulununca çok evlilik mübah sayılmıştır .

    Genel sebepler: Bazı beldelerde çeşitli sebeplerle erkek nüfus azalır, kadın nüfus ise normalin üstünde artabilir, Savaş sonralarında böyle durumlarda sık sık karşılaşılır. Nitekim Birinci Dünya Harbinden sonra Almanya'da bir erkeğe dört veya altı kadın düşüyordu. Bu durum karşısında Alman kadınları, erkeklerin birden çok kadınla evlenmeleri gerektiğini açıkça savunuyorlardı. Böyle bir ortamda taaddüdü zevcât, kadınları fuhuştan korumak, onlara sıcak bir yuva sağlamak, bu yolla yetim kalan çocuklarını da hikâye etmek amacına hizmet eder.

    Kimi zaman da bazı beldelerde nüfusun hızlı artışını sağlamak için çok kadınla evliliğe ihtiyaç duyulabilir. Savaşta nüfusun büyük bir kısmının ölmesi gibi.

    İslâm'ı yaymak amacıyla da çok evlilik olabilir. Nitekim Hz. Peygamber 54 yaşına kadar Hz. Hatice (r. anhâ) ile tek evli olarak kalmış, bu yaştan sonra 9 kadar eşi olmuştur (ez-Zühaylî, a.g.e, VII, 169, 170).

    Özel sebepler çoktur:

    1- Kadının hastalığı, yüzünden kadınlık görevini yapamaması. Tedavi imkânı bulunmayan kadın hastalığı, kadının çocuk doğuramayacak durumda olması gibi. Böyle bir durumda hasta kadını boşayıp, başkası ile evlenmek yolu bir çare gibi görülüyorsa da kocasının ve belki çocuklarının yuvasından onu uzaklaştırmak yerine onun rıza ve muvafakatıyla ikinci bir evliliğe imkân sağlamak daha üstün bir özlük hakkı olsa gerek. Böylece ilk eşin hakları da korunmuş olur.

    2- Bazı erkekler kendi eşi dışında başka bir kadına öne geçilmez istekle bağlanmış olabilir. Onu zinadan korumanın tek yolu ikinci evliliktir.

    Bu duruma göre çok evliliğin mübah oluşu zaruret, ihtiyaç, özür veya geçerli bir maslahattır.

    Günümüz İslâm ülkelerinin bazılarında çok kadınla evlenmek hâkim iznine bağlanmıştır. Çünkü, birden çok kadınla evlenecek erkekte adalet ve nafakaya güç yetirme niteliklerinin bulunup bulunmadığını tesbit etmek bunu getirir. Bu iki niteliğin varlığı nass'larla istendiği için bunu araştırmak ve bir esasa bağlamak İslâm devletinin yetkisi altındadır.

    XX. yüzyılın ortalarında yapılan aile hukukuna ilişkin konular, Tunus dışında diğer İslâm ülkelerinde çok kadınla evlenmeyi yasaklamamışlar, yalnız bazı koruma önlemleri almakla yetinmişlerdir.

    Suriye, Irak ve Pakistan'da çok kadınla evlenebilmek için hâkimden izin alınması şartı konmuş buna rağmen evli bir erkeğin izinsiz olarak akdettiği ikinci ve daha sonraki evlenmeler geçerli sayılmıştır. Ancak, devletin belirlediği usullere uymadığı için ilgiliye ceza verme yoluna gidilmiştir (Suriye Medeni Kanunu, Mad. 17; Irak Med. Kan. Mad. 3-4, Pakistan Aile Hukuku Kararnamesi).

    Diğer yandan Tunus kanunu çok eşliliği sert ceza tehtidi altında yasaklamış, gizli olarak çok kadınla evlenmelerin artması üzerine de 1958'de önceden belirlenen cezalar arttırılmıştır. Bu arada Tunus mahkemeleri, kanun koyucunun maksadını yorumlayarak ikinci evlenmeleri bâtıl saymıştır (Hamdi Döndüren, Delilleriyle İslâm Hukuku, İstanbul 1983, s. 239, 240).

    Hamdi DÖNDÜREN

  3. #3
    diyâr-ı gurbet bekkain - ait Kullanıcı Resmi (Avatar)
    Üyelik tarihi
    28.Haziran.2009
    Nereden
    dünyadan
    Mesajlar
    9,847
    Blog Entries
    3
    Tecrübe Puanı
    19
    allah razı olsun kardeş... özet olarak rabbim bizleri doğru yoldan ayırmasın, nefsin eline düşürmesin...

  4. #4
    Cezalı Üye
    Üyelik tarihi
    31.Mart.2009
    Mesajlar
    50
    Tecrübe Puanı
    0
    Illaki istisnalar vardir ama ikinci evlilikler genellikle "nefsi"dir... Fiziken ve yas olarak daha genc ve güzel bir bayanla evlenme arzusu bunu ihtiva eder... Her ne sebep olursa olsun ikinci evliliklerde mesrudur... Lakin, es bunu kabül etmeyebilir ve beyi tarafindan kendisini de bosamasini isteyebilir, bu da mesrudur...
    Her bir erkek 2,3,4 esle evlenmek ister ama "ekonomi" ise her daim buna müsade etmeyebilir....

  5. #5
    Cezalı Üye
    Üyelik tarihi
    05.Ocak.2011
    Mesajlar
    37
    Tecrübe Puanı
    0
    Alıntı tahsin___34 Nickli Üyeden Alıntı Mesajı göster
    Illaki istisnalar vardir ama ikinci evlilikler genellikle "nefsi"dir... Fiziken ve yas olarak daha genc ve güzel bir bayanla evlenme arzusu bunu ihtiva eder... Her ne sebep olursa olsun ikinci evliliklerde mesrudur... Lakin, es bunu kabül etmeyebilir ve beyi tarafindan kendisini de bosamasini isteyebilir, bu da mesrudur...
    Her bir erkek 2,3,4 esle evlenmek ister ama "ekonomi" ise her daim buna müsade etmeyebilir....
    görüşlerinize katılıyorum, esasında bu tek evlilik tabusu yıkılmalıdır..............

  6. #6
    Cezalı Üye
    Üyelik tarihi
    05.Ocak.2011
    Mesajlar
    37
    Tecrübe Puanı
    0
    s.a kardeşim ikinci üçüncü evlilikler olsun tabuları yıkalım dedim ama nasıl yıkalım ilkini unutmadan ve her ikisine eşit davranarak yenisi gelince eskisine git demeden , hatta onun bu konuda rızasını alarak olmalı vel hasıl günümüzde yapılan ların çoğu nefsani ....

  7. #7
    diyâr-ı gurbet bekkain - ait Kullanıcı Resmi (Avatar)
    Üyelik tarihi
    28.Haziran.2009
    Nereden
    dünyadan
    Mesajlar
    9,847
    Blog Entries
    3
    Tecrübe Puanı
    19
    AKŞAM GÜNEŞİ, TAHSİN KARDEŞ OLABİLİR AMA İLKLER KABUL ETMEZ VE BOŞANMA GÖZÜKÜR ,ODA MEŞRUDUR DEMİŞ...
    yani tabular yıkılsın evlenen evlensin mi demek istiyon. iki evliliğe razı olanları tebrik ederim...yoksa önemli değil biri gider biri gelir mantığıda değişik....

  8. #8
    Cezalı Üye
    Üyelik tarihi
    22.Ekim.2009
    Yaş
    29
    Mesajlar
    67
    Tecrübe Puanı
    0
    zorlama ve baskı olmaksızın ve tarafların onayı olusa ve bu işi adaletli yürütebileceğine ve maddi imkanlara sahipseniz güzeldir..aksini asla kabul etmem .

  9. #9
    Cezalı Üye
    Üyelik tarihi
    31.Mart.2009
    Mesajlar
    50
    Tecrübe Puanı
    0
    Bu gibi hususlar biraz da "örfi"dir. Mesela Arabistan'da ve Güney'deki o ülkelerde 4 esli evlilik de örfe yakin bir seyi ihtiva eder ve esler eslerini kocalarina karsi da kiskanmazlar. Yani akillarina gelmez böyle bir sey. Biz de sanirim Osmanli'da da durum böyleydi. Sanirim cok esle evliligin iyi olmadigi ve hanimlar tarafindan da kabül edilemez bir sey olusu, Cumhuriyet Dönemi ile alakasi bir seydir.
    Birakiniz 4 esi falan, öyle sahabiler de varmis ki, bayan hizmetcilerinin sayisi 100'ün üzerindeymis ve efendi (yani aile reisi olan bey) o hizmetcileri de istedigi gibi kullanirmis cünkü onlarin mali hükmündeydi.
    Bu gibi seyleri kaldirmak ne biz beylere göre ne de bizim beylerin eslerine göre bir sey.
    Öyle degil mi?
    Demek ki bu husus, dini'den ziyade örfi bir sey...

  10. #10
    Kıdemli Üye *hazan_yeli* - ait Kullanıcı Resmi (Avatar)
    Üyelik tarihi
    20.Temmuz.2009
    Nereden
    fethiye
    Yaş
    29
    Mesajlar
    1,147
    Tecrübe Puanı
    7
    dınen ılk esının ahını almak onu uzmenın hukmu ne acaba?
    Kırgınım .... Kime oLdugunu Neden oLdugunu BiLmeden Kırgınım... BeLki hayaTa BeLki de Kendime ... Kırgınım Sadece...... !!!


 

 

Konu Bilgileri

Bu Konuya Gözatan Kullanıcılar

Şu anda 1 kullanıcı bu konuyu görüntülüyor. (0 kayıtlı ve 1 misafir)

Benzer Konular

  1. Çay ve evlilik:)):))
    Konu Sahibi himanur05 Forum Aile
    Cevap: 9
    Son Mesaj : 03.Mayıs.2010, 21:24
  2. Evlilik......
    Konu Sahibi cihanusta Forum Makale & Deneme Yazılar
    Cevap: 4
    Son Mesaj : 30.Ağustos.2008, 21:04
  3. evlilik
    Konu Sahibi ebrar86 Forum İslami Sorular, Fıkhi Meseleler
    Cevap: 7
    Son Mesaj : 19.Ağustos.2007, 18:21
  4. Yakin akraba eliliginin dinen sakincasi var midir ?
    Konu Sahibi fussilet Forum İslami Sorular, Fıkhi Meseleler
    Cevap: 3
    Son Mesaj : 01.Ağustos.2007, 20:38
  5. Evlilik...
    Konu Sahibi vuslat_m Forum Benim Eserlerim
    Cevap: 1
    Son Mesaj : 04.Eylül.2006, 18:12

Ziyaretçiler arama motorlarından bu sayfayı buldu:

dinen evlilik
Ilahi Dinle

Bu Konu için Etiketler

Yetkileriniz

  • Konu Acma Yetkiniz Yok
  • Cevap Yazma Yetkiniz Yok
  • Eklenti Yükleme Yetkiniz Yok
  • Mesajınızı Değiştirme Yetkiniz Yok
  •